Je nauka o trojici biblická anebo není? A pokud není, můžeme toto tvrzení podpořit přímo ze Svatého písma?
Než si podáme jeden z biblických důkazů, pojďme se v rychlosti podívat alespoň na několik málo textů, které s naukou o trojici vůbec nejdou dohromady:
[Pavlik_CZ] 1.Timoteovi 2:5 Bůh je přece jeden a prostředník Boha a lidí jeden, člověk Kristus Ježíš
[CSP] 1 Petrův 1:3 Požehnaný Bůh a Otec našeho Pána Ježíše Krista…
[CSP] 1 Janův 1:3 Co jsme viděli a slyšeli, zvěstujeme i vám, abyste také vy měli společenství s námi. Naše společenství je s Otcem a s jeho Synem Ježíšem Kristem.
[Pavlik_CZ] 1.Janův 4:9 V tomto byla Boží láska projevena vůči nám: že Bůh do světa vyslal svého jednorozeného Syna, abychom skrze něho ožili.
[CSP] Zjevení Janovo 1:1 Zjevení Ježíše Krista, které mu dal Bůh… Velmi silný argument-pokud je Ježíš Bůh, tak proč by dával Zjevení sobě samému?
[Pavlik_CZ] Zjevení 1:5-6 a od Ježíše Krista, jenž je věrný svědek, prvorozený mrtvých a vládce králů země. Tomu, jenž nás miluje a umyl nás od našich hříchů svou krví a učinil nás královstvím, kněžími tomu, jenž je jeho Bůh a Otec, jemu sláva a moc na věky věků.
[Pavlik_CZ] Skutky 7:55 Jsa však pln Svatého Ducha, upřel zrak do nebe a uviděl Boží slávu a Ježíše stojícího po Boží pravici
[Pavlik_CZ] Římanům 15:6 abyste jednomyslně, jedněmi ústy, mohli oslavovat toho, jenž je Bůh a Otec našeho Pána Ježíše Krista.
[Pavlik_CZ] 1.Korintským 8:4 tedy: Stran požívání věcí obětovaných modlám víme, že modla není na světě nic a že není žádného jiného Boha, leč jeden;
[Pavlik_CZ] 1.Korintským 8:6 ale pro nás je jeden Bůh, Otec, z něhož jsou všechny věci, a my pro něho, a jeden Pán, Jehošua Kristus,
[CSP] Galatským 3:20 Prostředník však není jen pro jednu stranu, Bůh však je jeden.
[Pavlik_CZ] Filipským 2:9 Proto ho také Bůh nadmíru povýšil a udělil mu jméno, jež je nad každé jméno
[Pavlik_CZ] Jakubův 2:19 Ty věříš, že Bůh je jeden – vedeš si správně; věří i démonové, a chvějí se
A teď něco z „druhé strany“. Zásadním textem pro nauku o trojici je 1.Jan 5:7-8.
[CSP] 1 Janův 5:7 Tři jsou, kteří vydávají svědectví na nebi — Otec, Slovo a Duch Svatý— a ti tři jsou jedno. 8 A jsou tři, kteří vydávají svědectví na zemi — Duch, voda a krev –, a ti tři jsou zajedno.
zatímco
[Pavlik_CZ] 1.Janův 5:7 protože ti, kteří svědčí, jsou tři 123, [123] Konec v. 1J.5:7 a začátek v. 1J.5:8, jak je mají starší překlady, nelze považovat za původní.
8 Duch a voda a krev, a ti tři jsou v jedno 124. [124] Tj. „směřují ve svém svědectví k jednomu cíli n. záměru“.
Toto mne navedlo na další hledání. Celý tento problém se nazývá Johannine comma (stačí toto heslo zadat do internetového vyhledávače a budete překvapeni množstvím informací). pozn. snad by se nejlépe dalo přeložit jako čárka u Jana ??
Když to hodně zestručním: Přepisovači si u původního textu 1.J 5:7-8 udělali na boku textu vsuvku (viz obrázek), a dle tehdejší již probíhající katolické nauky si zde napsali vysvětlivku „Otec, Slovo a Duch Svatý…“. Po letech už se zapomnělo, že jde o vloženou vysvětlivku, čárky zmizely a tento text se stal přímo součástí Bible.
Podle http://www.bible-researcher.com/comma.html tato pasáž (Otec, Slovo a Duch Svatý…) chybí v rukopisech všech starověkých verzí (syrských, koptských, arménských, etiopských, arabských, slovanských), s výjimkou latiny; a nenachází se (a) ve staré latině ve své rané podobě (Tertullian Cyprian Augustine), ani ve Vulgate (b), jak jej vydal Jerome (codex Fuldensis [napsán v letech 541-46 n.l.]) a codex Amiatinus [napsán před rokem 716 n.l.]) nebo c) ve znění revidovaném Alcuinem ( codex Vallicellianus [deváté století]).
A dále pokračuje: Pasáž není citována žádným z řeckých otců, kteří, pokud by to věděli, by ji určitě použili v trinitárních sporech (Sabellian a Arian). První výskyt tohoto textu v řečtině je v řecké verzi spisů lateránského koncilu z roku 1215.
Co k tomu dodat? Asi by se jen hodilo připomenout:
[Pavlik_CZ] Zjevení 22:18 Každému, kdo slyší slova proroctví této knihy, dosvědčuji já: Přidá-li kdo k těmto věcem, přidá mu Bůh pohrom, o nichž je v této knize napsáno
naskenovaný obrázek 1 Jana 5: 6-8 z Codex Vaticanus
Nauka o trojici je skutečně nebiblická ba co víc, přímo nás odvádí od pravého uctívání.
Pán Jehošua nám říká:
Matouš 4:10 Kliď se, Satane, je přece psáno: Budeš se klanět Jehovovi, svému Bohu, a jemu jedinému budeš konat svatou službu.
Takže když věříme v trojici, tak vlastně uctíváme jediného pravého Boha pouze z jedné třetiny – a o to Satanovi jde.